joi, 9 februarie 2017

CARTE NOUA la LiterNet.ro * Tatal fantoma

Vizualizati mesajul in browser | Adaugati cartiliternet@email.liternet.ro in lista de adrese Instructiuni aici

LiterNet.ro
EdituraAgendaAtelierDestinatiiGaleria
Carti LiterNet.ro

Dragi prieteni,

Portalul cultural LiterNet (http://www.liternet.ro) are placerea sa va anunte aparitia unei noi e-carti editate de LiterNet:
Scenarii
Tatal fantoma
Lucian Georgescu


Intra pe pagina editurii pentru a descarca volumul

Argument:

Sunt bucuros sa scriu un nou (mic) text, de aceasta data in introducerea scenariului Tatal fantoma, scris de unul dintre fostii mei studenti, Lucian Georgescu.

Fac o paranteza sper eu utila: i-am iubit pe toti studentii mei deopotriva si i-am indemnat intotdeauna sa scrie mult, mult mai mult decat o faceau - meteahna de profesor grijuliu... Mai ales doi dintre ei, i-am numit acum pe Ovidiu Bose-Pastina si pe Radu Nicoara, cred ca ar fi trebuit sa fie mai activi pentru realizarea unei filmografii cat de cat situate in prelungirea valorii filmelor lor studentesti - pe care eu am considerat-o importanta. Din pacate, Bose s-a prapadit tanar, inainte sa debuteze in lungmetraj. Primul lui film lung de fictiune urma sa fie Tatal fantoma si era scris de colegul si prietenul sau mai tanar, Lucian Georgescu.

Lucian isi propusese sa devina ceea ce anglo-americanii numesc un "creative producer" - Bose si Lucian absolvisera impreuna chiar unul dintre primele cursuri de gen din Romania anilor '90, East-West Producers Seminar - iar Lucian incerca sa produca unul dintre primele filme romanesti independente. Pe Bose il atrasese subiectul - intoarcerea unui american in "lumea veche" pentru a investiga un trecut indepartat si a-si descoperi radacinile profund romanesti, o combinatie de tragic si comic care banuiesc ca i-a placut mult lui Bose ca regizor. Mi se pare astazi extraordinar curajul lui Lucian de a fi preluat el insusi regia filmului Tatal fantoma, dupa tragica disparitie a tovarasului sau, riscand, probabil, enorm: bani, cariera, timp... Dupa parerea mea, a castigat un pariu mult mai mare: cel cu el insusi.

Lucian a facut parte din prima clasa de scenaristica de dupa Revolutie, fiind unul dintre studentii cei mai interesati si interesanti din generatia lui. El era deja absolvent de Litere cand a intrat la I.A.T.C., avea o personalitate in plina formare si maturizare, cu o anumita gravitate si ambitie pe care le-am inteles mai tarziu. Tatal lui era regizor de teatru, facuse o specializare in film cu Victor Iliu si fusese, vremelnic, tanar asistent la la I.A.T.C. Cand i-am amintit lui Andrei Blaier de tatal lui Lucian, acesta mi-a povestit ca profesorul Georgescu - altfel descendent al unei familii burgheze si student al lui Vraca si Bota la Conservatorul de Arte inainte ca acesta sa devina "Institut" - venea la scoala cu un pachet de tigari Marasesti si primul lucru pe care il facea la inceperea cursului era impartirea de tigari studentilor. Regizorul Georgescu, tatal lui Lucian, nu a reusit incununarea unei opere, sfirsind nemeritat de trist. Presupun ca Lucian, un tip dotat cu o vointa aparte, a vrut sa isi ia o revansa nu numai a lui, ci si a tatalui sau, exponent talentat al generatiei sale - coleg de promotie si prieten cu Liviu Ciulei - care n-a avut norocul si nici posibilitatea sa se afirme ca regizor - George (Ghebal, pseudonim artistic) Georgescu refuzase intrarea in partidul comunist, fapt cu consecinte grave in epoca.

Cand mi-a trimis invitatia de a scrie un scurt text introductiv scenariului Tatal fantoma, in vederea publicarii la editura LiterNet, Lucian mi-a spus: "Acest film a fost o improvizatie permanenta, inclusiv - sau mai ales - la nivelul scenariului, care s-a scris si rescris pina in dimineata fiecarei zile de filmare. Chiar si la montaj am improvizat foarte mult, preluand linii narative din duble si incercand sa le finalizez cu materialul existent, schimbind permanent povestea." E uimitor ca, in aceste conditii, improvizatia nu se simte, subiectul scenariului si filmului fiind rotund si organic.

Doua planuri ale subiectului mi se par reusite in mod special: relatia dintre protagonist (Robert) si Tania, care se dezvolta discret - fiind alcatuita din detalii de viata, gesturi marunte, priviri, detalii aparent futile - si al doilea plan, cel legat de darzenia batranului Sami, care isi apara modesta dar atat de iubita lui activitate de proiectionist, amenintata de un primar corupt si de doi gangsteri ucraineni, desprinsi dintr-un vodevil european post-modern. Aceasta a doua linie a subiectului are mult farmec si imi aminteste oarecum de filmul lui Giuseppe Tornatore, Cinema Paradiso.

Imbinarea secventelor "clasice" cu cele narativ dislocate - am folosit o sintagma din cursul pe care Lucian l-a frecventat - ulterior publicat sub titlul "Spre o poetica a scenariului cinematografic" - tocmai pentru ca Lucian a fost unul dintre studentii fideli si, iata, a si aplicat aceasta tehnica de constructie poetica in filmul sau - reprezinta o stilistica rar intalnita in cinematograful romanesc recent.

Tatal fantoma este un text-film cu sclipiri si imperfectiuni, ca viata insasi. Tocmai de aceea este un artefact viu, emotionant, uman - nu exista viata fara imperfectiune si cinematograf bun fara viata. Va invit la lectura unui text preluat dupa montajul final al filmului, care cred ca pe alocuri va va produce reala emotie si, sper eu, placere.

Post scriptum: ma intreb ce va face Lucian Georgescu in viitor. In contextul unei vieti trepidante, cand timpul ii este rontait cu cruzime, va mai avea puterea si energia de a mai face film? Eu unul, i-as recomanda s-o faca.

(Profesorul sau, Dumitru Carabat
Bucuresti, iulie 2015)
(Dumitru Carabat)
DESPRE EDITURA LITERNET

Editura LiterNet (http://editura.liternet.ro) este cea mai longeviva Editura online (si singura exclusiv online) din Romania publicind in cei peste 15 ani de activitate peste 327 volume ale unor autori romani, maghiari, germani, francezi, catalani, americani si rusi in prezentari grafice de exceptie. In acest moment volumele LiterNet au atins 1.739.600 exemplare descarcate. Volumele LiterNet sint disponibile gratuit atit cititorilor din tara cit si celor din strainatate.

Cartile aparute la editura LiterNet pot fi descarcate gratuit in format Acrobat Reader (pdf) de pe situl LiterNet, de la adresa http://editura.liternet.ro
ALTE INFORMATII

Despre acest newsletter

Carti LiterNet.ro
http://www.LiterNet.ro
office@liternet.ro

Newslettere LiterNet.ro

Carti LiterNet.ro Program cultural Revista LiterNet.ro

Alte linkuri LiterNet.ro

Cititi-ne pe Facebook Urmati-ne pe Twitter Feed RSS gratuit
© 2017 Asociatia LiterNet®. Toate drepturile rezervate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu